Vila, styrka och KB-ömma händer


Det har nu gått tre veckor sedan jag fick träningsförbud på grund av överträning. Det var visserligen inget totalt träningsförbud eftersom jag fick ett återhämtningspass att göra ett par gånger under min förbudsvecka.

Jag kan lova att motivationen tröt när det kom till återhämtningspasset. Detta eftersom det det dels bestod av fisiga kettlebell-övningar med väldigt låga vikter. Därtill består det av sånt som jag helst kallar för sjukgymnastikövningar - det vill säga såna övningar där man ska ligga på golvet och flaxa med benen eller med nåt gummiband. Visst blev jag svettig av återhämtningspasset också, men den totala ansträningen motsvarade en normal uppvärmning och det känns ganska meningslöst att åka till gymet för att bara värma upp.

Viloveckan avslutades med ett liv som gräsänkling. Skönt! Jag råkade visserligen tömma huset på godis och kakor (sssshhhhh, säg inget till min PT!) och när jag sedan skulle ut och smygträna med cykelklubben så sket det sig fatalt. Lördag morgon gick jag upp tidigt och bytte däck på MTB:n, för att sedan märka att en eker gått av och bakdäcket blivit så skevt att det var uteslutet att cykla. På söndagen var allt klappat och klart för en långtur med Fredrikshof, men när jag kom till Orminge så hade de åkt en halvtimme tidigare. Någon gång ska jag lära mig att läsa tidsinstruktioner... Nu blev det en runda tur och retur Orminge på cykeln.

Måndagens träningscomeback var en succé. Äntligen klarade jag mitt mastodont-kettlebell-pass. Jag har haft träningsprogrammet sedan augusti, men aldrig lyckats ta mig igenom hela. Får ge min PT hela äran eftersom det antagligen beror på den vila som han tvingade mig till veckan innan.

Här är passet med youtube-länkar för att se de olika övningarna:

4 st Getups per hand 16 kg (videolänk)
8x20 Swings 24 kg (videolänk)
6x10 Snatch/arm 20 kg (videolänk)
4x12 Double Hand Clean med Press på varannan 12 kg (videolänk)
6x15m gående See-Saw press 12 kg (videolänk)
3x8 Renegade Row/arm 12 kg (videolänk)
4x8 Russian Twist/sida 16kg (videolänk)

Kettlebells är ett grymt sjysst träningsredskap, inte minst för att det är få på gymet som använder dem varvid man inte behöver vänta på något redskap. Men de ger en fantastiskt bra träning för en stor del av kroppen och samtidigt en del flås. Under den gångna veckan har jag faktiskt kört kettlebells som konditionspass. PT ville att jag skulle köra 600 st Swings i set om 100 i taget på 16 kg. Mina handleder orkade dock inte mer än 450 st så jag kompletterade med 100 st Snatchar. Jag lovar att det bev flåsigt.

Ikväll har jag för andra gången klarat mitt supertuffa kettlebellpass så nu är mina händer ömma och valkarna har börjat torka ihop och lossna. Dessutom är jag riktigt öm i hela kroppen. En perfekt avslutning på en helg med alltför mycket gott vin och öl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar